About Me

My photo
"Makin bertambah ilmuku, Makin terasa kebodohanku" Imam Asy Syafie Rahimahullah

RSS Subscription

Subscribe via RSS reader:
Subscribe via Email Address:
 

Memento Mori

Posted By Fakhri Bey On 7:16 PM
Memento Mori
"Mende tu?" Tanya Syang, teman sebilik saya...
Memento Mori berasal dari bahasa Latin yang mana mafhumnya, "Remember that you shall die". Kata kata ini saya terjumpa bulan lepas dalam akhbar The Star.

Interesting.. Saya ingatkan semua falsafah barat yang membawa kearah kecintaan dunia.. Barangkali, hampir semua falsafah barat sudah diputar supaya hilang nilai estetika kehidupan.

"kemanalah agaknya tempat kita lepas kehidupan didunia ini?"

Ini yang saya dapat dari wikipedia tentang Memento Mori
"Memento mori is a Latin phrase meaning "Remember you shall die". It names a genre of artistic creations that vary widely from one another, but which all share the same purpose, which is to remind people of their own mortality."


"falsafah kehidupan yang bertentangan dengan islam"

Dari segi sejarah pula,
"In ancient Rome, the phrase is said to have been used on the occasions when a Roman general was parading through the streets of Rome during the victory celebration known as a triumph. Standing behind the victorious general was a slave, and he had the task of reminding the general that, though he was up on the peak today, tomorrow was another day. The servant did this by telling the general that he should remember that he was mortal: "Memento mori." It is also possible that the servant said, rather, "Respice post te! Hominem te memento!": "Look behind you! Remember that you are but a man!", as noted in Tertullian in his Apologeticus.[1] Another phrase used in such a setting is Sic transit gloria mundi."


"american cartoon"

Bercakap tentang kematian, kebelakangan ini ada beberapa orang yang masyhur baru kembali ke RahmatuLlah
1-Al Marhum Ustaz Fathi Yakan
Yang bertarbus tu saya ke? WalLahu A'alam....

Buku Al Marhum 'Apa ertinya saya memeluk Islam' & 'Bahtera Penyelamat' memang melekat sebagai All time Favourite saya sampai sekarang. Peribadi al marhum, ketabahan al marhum & kesah hidup al marhum senantiasa menjadi pedoman buat diri saya.

2-Al Marhum Muhammad Ammar bin Zulkifli
Al Marhum merupakan senior saya dalam generasi pelajar- pelajar persijilan DQ-UIAM. Al Marhum dahulunya satu kelas Tasmi' dengan abang saya Imran. Jadi, banyak juga kesah- kesah yang saya dapat mengenai beliau. Walau bagaimanapun saya tak pernah berjumpa secara berhadapan dengan al marhum.

Satu titik persamaannya ialah mereka berdua mempunyai ciri- ciri orang soleh yang saya idam- idamkan. Semoga.. Ameen



"Semoga ruhmu ditempatkan bersama ruh-ruh para mujahiddin dan duat yang ikhlas dalam beramal! Dan agar Allah redha padamu dan kau pun redha dengan-Nya!"


"Death is a sharp reminder indeed"
Anon

Memento Mori
Ibnu Zain Al Abidin Bani Awang Tera
Nilai Bumi Tuhan

Post a Comment